Van idee naar concept in 4 stappen

Welke (startende) ondernemer kent dit niet? Je wilt een product of dienst lanceren en hebt talloze ideeën over hoe je dit wilt communiceren. Dus je zoekt een creatief bureau die jouw ideeën uitwerkt in een aantal communicatiemiddelen, verspreid deze, lanceert een website en klaar is kees. Toch?

Deze aanpak komt in de praktijk veel voor. Jammer eigenlijk, want ideeën hebben vaak wel potentie maar slecht communicatiebeleid zorgt er voor dat men niet het onderste uit de kan haalt. Wij zijn van mening dat we - in goed overleg met jou als opdrachtgever - veel meer uit een idee kunnen halen. Conceptontwikkeling noemen we dat. Er zijn een aantal belangrijke basisprincipes die spelen bij de ontwikkeling van idee tot een concept. We leggen het je uit:


Visie als basis

De visie is jouw verhaal. Niet wie je bent of wat je doet, maar een bepaalde zienswijze, gedachtegoed of motivatie ten opzichte van jouw onderneming. Die gedachte is de basis van alles wat je doet. Je ziet het overal terug; in de uitstraling van je bedrijfspand, de huisstijl en in reclamecampagnes. Hoe beter je de visie vertaalt in een concept, hoe geloofwaardiger en betekenisvoller de boodschap wordt.


Attentiewaarde

Genereer je genoeg aandacht en heeft jouw boodschap een top-of-mind positie bij je doelgroep? Jouw concept is waarschijnlijk niet uniek. Vaak is er een groot aanbod aan vergelijkbare producten of diensten. Waarom zou de consument voor jou kiezen? Eén van de redenen kan zijn omdat je op zijn emoties inspeelt. Jouw boodschap moet hem raken tot op het bot, want emotie is de aanzet tot reactie en beweging. Als dit wordt bereikt dan heb je zijn volledige aandacht!


Less is more

Een goed concept moet door iedereen te begrijpen zijn. We blijven graag bij de essentie als het gaat om het bedenken van concepten. De kunst van het weglaten; je hoeft niet alles te vertellen, focus op dat wat er echt toe doet.


De kracht van taal

Taal en beeld zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Hiermee worden emoties of een bepaald gevoel versterkt en creëer je beleving. Taal heb je nodig om je boodschap goed over te brengen. De woordkeuze is hier heel belangrijk in. Zijn de teksten geschikt voor jouw doelgroep? Of wil je juist meerdere doelgroepen benaderen en dus ook verschillende teksten gebruiken? En boven alles; vullen teksten en beelden elkaar aan?


Dit is een greep uit de basisprincipes die we toepassen bij het ontwikkelen van sterke concepten. Wij zijn van mening dat een idee vertalen naar een ontwerp niet volstaat. Het gaat verder dan dat. Je hebt verhalen nodig die één zijn met jouw merkidentiteit.

Vind je dit artikel interessant en wil je hier eens met ons over praten? Bel dan naar 0592 30 2000 of stuur een mailtje naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

Andere artikelen:
Ontwerp een perfect logo in 5 stappen

Ontwerp een perfect logo in 5 stappen

Leave review
Ben je op zoek naar een logo met betekenis? Zo gaat het ontwerpen van het perfecte logo in zijn werk.
Lezen
Van lachende container tot knuffelbare Chinchilla. De kracht van de mascotte.

Van lachende container tot knuffelbare Chinchilla. De kracht van de mascotte.

Leave review
De mascotte is weer helemaal terug. Althans wel bij DRP! We praten je bij over de positieve eigenschappen van een mascotte vo...
Lezen
Van statisch naar dynamisch. Het verhaal achter het nieuwe DRP.

Van statisch naar dynamisch. Het verhaal achter het nieuwe DRP

Leave review
DRP heeft een nieuw jasje! Benieuwd naar het hoe en waarom? Klik hier.
Lezen
Waarom een bedrijfspagina op Google een goed idee is.

Waarom een bedrijfspagina op Google een goed idee is

Leave review
Verrijk je aanwezigheid op Google met Mijn Bedrijf. Heb je een Google account? Dan kun je meteen aan de slag.
Lezen