Een kwestie van smaak

Wat is een mooi ontwerp? Dat is en blijft een kwestie van smaak. Je kunt als ontwerper voor je eigen gevoel een prachtig ontwerp samenstellen, maar dat wil niet zeggen dat het design iedereen aan zal spreken. Zie het maar zo; waarom vindt de één Duitse auto’s mooi en de ander Franse? Kwestie van smaak. Ons vak gaat verder dan het vormgeven van 'mooie' dingen. Want een ontwerp moet meer zijn dan mooi, het moet de doelgroep bereiken en de juiste boodschap communiceren. Hoe pakken wij dat aan?

 

Overzicht

Een druk, bombastisch ontwerp nodigt niet uit om te lezen. Mensen zijn beeldend ingesteld en nemen meestal niet de tijd om lange teksten te lezen. We begrijpen dat een folder ruimte moet bieden voor tekst en toelichting, maar reserveer hier dan ook voldoende ruimte voor. Gebruik in plaats van 4 pagina’s 8 pagina’s en creëer rust en overzicht door middel van foto’s, illustraties of huisstijlelementen. Ik hoor je denken: ‘maar dit kost veel meer geld’. Dat klopt, maar een folder die slecht gelezen wordt en de boodschap niet goed communiceert is zonde van je media budget.

 

Witruimte en balans

Vaak worden teksten te dicht tegen elkaar gezet waardoor er een erg kleine marge rond de aanwezige elementen ontstaat. Dit oogt erg onrustig. Wanneer er bovenin een een donker vlak wordt gebruikt, dan zul je onderin ook ergens een donker vlak terug moeten laten komen om de balans te bewaren. Kortom; een ontwerp moet - hoe gek het ook klinkt - kunnen ademen en in balans zijn.

 

Typografie en tekstopmaak

Een goed ontwerp kan staan of vallen met een bepaald lettertype. Het lettertype moet qua uitstraling passen bij de doelgroep, dienst of product. Ook de plaatsing van tekst kan een ontwerp versterken. gebruik korte, bondige regels want dit leest prettig. Werken met meerdere kolommen zorgt doorgaans ook voor betere leesbaarheid. En ook het gebruik van kopjes, quotes of uitgelichte stukjes tekst maken een ontwerp vaak spannender en meer uitnodigend.

 

Fotografie

De juiste foto kan een ontwerp extra versterken. Maar het tegenovergestelde is ook waar. Uiteraard moeten foto’s scherp zijn en het juiste kader hebben, maar ook niet onbelangrijk is dat de foto bij de tekst past. foto en tekst dienen elkaar te versterken. Ook de kwaliteit van een foto wordt nog wel eens over het hoofd gezien. De juiste belichting doet vaak wonderen.

 

Kleurgebruik en vlakverdeling

Ook hier moet de juiste balans in gevonden worden. Kleuren moeten goed met elkaar contrasteren en niet gaan smetten zoals bijvoorbeeld groene tekst op een rood vlak. Ook de compositie van een ontwerp zorgt voor een betere samenhang van tekst, elementen en foto’s.

Hebben we je aandacht?

Heeft dit artikel jou verleid en wil je hier eens met ons over praten?

Ander leesvoer:

Van lachende container tot knuffelbare Chinchilla. De kracht van de mascotte.

De mascotte is weer helemaal terug. Althans wel bij DRP! We praten je bij over de positieve eigenschappen van een mascotte vo...
Lees meer

Van statisch naar dynamisch. Het verhaal achter het nieuwe DRP

In dit artikel leggen we uit waarom we onze huisstijl hebben veranderd en hoe deze tot stand is gekomen.
Lees meer

Waarom een bedrijfspagina op Google een goed idee is

Mijn Bedrijf vult jouw vermelding op Google aan met een venster waarin bezoekers nuttige informatie kunnen vinden. Voeg foto'...
Lees meer

Conceptontwikkeling

Er zijn een aantal belangrijke basisprincipes die spelen bij de ontwikkeling van idee tot een concept.
Lees meer