Kennismaken?

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

0592 30 2000

Support

DRP is lid van de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers

Kennismaken?

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

0592 30 2000

Support

DRP is lid van de Beroepsvereniging Nederlandse Ontwerpers

Een perfect logo ontwerpen in vijf stappen

Logo's zijn een belangrijk onderdeel van je corporate identity. De bekendste logo's ken je ongetwijfeld. Denk aan het logo van Apple, de 'swoosh' van Nike of het tijdloze logo van Coca-Cola. Deze multinationals investeren fors in hun marketingbeleid en hebben hierdoor een top-of-mind positie verkregen bij hun doelgroep.


Het voeren van een sterk logo is dus belangrijk. Logo's zijn onlosmakelijk aan een merk of organisatie verbonden. Maar hoe ontstaat een logo met betekenis? En waarom zou je met DRP moeten samenwerken voor het ontwikkelen van een logo? We overtuigen je met ons vijf-stappenplan.


Stap 1: Vooronderzoek uitvoeren

Een logo moet onderscheidend en uniek zijn maar ook passen bij de identiteit van je organisatie. Daarom beginnen we met het uitvoeren van een vooronderzoek. We stellen vragen als; wie is de doelgroep? Wie zijn je klanten en wat is jouw missie en visie? Deze vragen helpen ons om een beter beeld van de organisatie te krijgen. En belangrijker nog; het geeft ons inzicht in de wijze waarop we het logo vorm kunnen geven. We bundelen alle informatie en brainstormen over ideeën voor de schetsfase.


Stap 2: Naar de tekentafel

We vertalen alle ideeën en gedachten die tijdens het vooronderzoek naar boven borrelen naar een visueel concept. Dat doen we op de ouderwetse manier, met pen en papier. Het doel is om een globaal idee te krijgen over het design van het logo. We denken na over vorm, compositie en verhouding. We zien ook welke schetsen in de praktijk niet zullen werken. Die laten we meteen varen. Goede ideeën werken we al iets verder in details uit.


Stap 3: Concept samenstellen

Nu we een aantal schetsen op papier hebben is het tijd om een selectie te maken van het beste idee. Dit doen we niet door simpelweg het leukste of mooiste ontwerp te kiezen, maar door te beargumenteren waarom we bepaalde vormen hebben gebruikt en waarom de winnende schets het beste past bij de corporate identity van de klant. Deze schets werken we uit tot een digitaal concept. In dit stadium maken we voor het eerst keuzes in kleur en typografie. We toetsen waar de ontwerpuitdagingen liggen, evalueren en schaven bij totdat we een onderscheidend concept hebben samengesteld.


Stap 4: Evalueren

We presenteren het concept ontwerp en verantwoorden onze ontwerpkeuzes. We zouden het onszelf erg makkelijk maken als we een logo ontwerpen die 1 op 1 aansluit op de wensen van de klant. Maar dat zou te kort door de bocht zijn. We kiezen niet voor de weg van de minste weerstand. Onze logo's worden op maat vormgegeven. Dankzij de informatie uit het vooronderzoek ontstaat een logo met een verhaal, toegespitst op de identiteit van jouw organisatie. Dat is ook de reden waarom we meestal 1 logo voorstellen, we gaan uit van onze eigen kracht. Er is natuurlijk altijd ruimte om het ontwerp te finetunen, maar liever kijken we eerst samen met jou of het verfijnen van het logo zinvol is.

Story delen op Social Media

Meer stories

Rebranding met oerbeleving en charme

Assen verbindt met oerbeleving en charme

De stadsmarketing van Assen is vernieuwd. In deze story praten we je bij over het ontstaan van het nieuwe logo en huisstijl die je nu overal in de stad ziet.
Lees Verder
Een perfect logo ontwerpen in vijf stappen

Een perfect logo ontwerpen in vijf stappen

Ben je op zoek naar een logo met betekenis? Zo gaat het ontwerpen van het perfecte logo in zijn werk.
Lees Verder
3 pijlers voor een sterke website

3 pijlers voor een sterke website

Een website veel meer is dan alleen een ‘mooi plaatje‘. Het is een samenspel tussen ontwerp, techniek en optimalisatie.
Lees Verder