Je kunt er niet meer omheen, Assen heeft een nieuwe identiteit gekregen! Het is alweer een tijdje geleden dat wij de vraag kregen om de nieuwe strategie van Assen om te zetten in een nieuw logo en huisstijl. Uiteraard waren wij hier erg enthousiast over en gingen deze uitdaging graag aan! En een uitdaging was het ook zeker, want Assen moest de Drentse oerbeleving gaan uitstralen en tegelijkertijd de hoofdstad met charme. Voor ons twee kenmerken, die in eerste instantie wel ver uit elkaar leken te liggen.
De oerbeleving vind je terug in het Drentse landschap. Zoals keien en hunebedden, die een belangrijke rol speelden in de oertijd. Voor de charme hebben we onderzoek gedaan naar het karakter van de prachtige monumentale panden en paleizen die Assen rijk is. Vroeger was het gebruikelijk dat er aan panden en paleizen banieren werden gehangen. Deze gaven de gebouwen meer sierlijkheid en charme en trokken de aandacht. De banieren hadden vaak de vorm van een vaantje met een soort van zwaluwstaart aan de onderkant, of juist een V-vorm waardoor het ging lijken op een schild. Waar vaantjes ook worden gebruikt is wanneer iemand een (sport)prestatie heeft behaald. Hier staat het vaantje voor overwinning en trots. Deze trots is iets wat we ook wilden uitstralen met het beeldmerk. Assenaren mogen trots zijn op hun mooie stad en dit laten zien!
Met deze ideeën gingen we naar de tekentafel en schetste we meerde combinaties. Er ontstond een robuuste letter A die voortgekomen is uit de glooiende vormen van keien. Door deze te plaatsen in een vaantje ontstond er een krachtig logo met de uitstraling van de Drentse oerbeleving, met charme! Voor ons zelf erg geslaagd. Maar belangrijker nog, voor Assen!
Nu dat het logo was vormgegeven, kon ook de huisstijl worden uitgewerkt. Er werd onderzoek gedaan naar lettertypes en gezocht naar een krachtig font voor kopteksten. De broodtekst heeft daarin tegen een meer moderne schreefletter gekregen, die zorgt voor balans en een tikkeltje charme. Als uitgangspunt is het voor ons van belang geweest dat alles elkaar versterkt en dat er een herkenbare en eigen stijl werd neergezet.
Het logo en de huisstijl zijn te gebruiken in meerdere kleuren. De huisstijl is dynamisch geworden (dynamic brand) en hierdoor goed toepasbaar bij verschillende thema’s en evenementen.
Al snel werden de eerste uitingen ontworpen. Banieren sieren de stad, stadsplattegronden zijn te vinden in de meeste winkels, ondernemers kregen een eigen vaantje en veel folders, posters en etalages zijn omgetoverd naar de nieuwe huisstijl.
Nu een paar maanden later merk je wat de kracht kan zijn van een sterke huisstijl en kun je zien dat alles samen komt. Wij vinden dit erg gaaf om te zien, maar belangrijker nog: Het heeft een verbinding gelegd tussen ondernemers, bewoners en toeristen.
Lees ook onze case over de nieuwe Stadsmarketing van Assen: