Een kwestie van smaak

Wat is een mooi ontwerp? Dat is en blijft een kwestie van smaak. Je kunt als ontwerper voor je eigen gevoel een prachtig ontwerp samenstellen, maar dat wil niet zeggen dat het design iedereen aan zal spreken. Zie het maar zo; waarom vindt de één Duitse auto’s mooi en de ander Franse? Kwestie van smaak. Ons vak gaat verder dan het vormgeven van 'mooie' dingen. Want een ontwerp moet meer zijn dan mooi, het moet de doelgroep bereiken en de juiste boodschap communiceren. Hoe pakken wij dat aan?


Overzicht

Een druk, bombastisch ontwerp nodigt niet uit om te lezen. Mensen zijn beeldend ingesteld en nemen meestal niet de tijd om lange teksten te lezen. We begrijpen dat een folder ruimte moet bieden voor tekst en toelichting, maar reserveer hier dan ook voldoende ruimte voor. Gebruik in plaats van 4 pagina’s 8 pagina’s en creëer rust en overzicht door middel van foto’s, illustraties of huisstijlelementen. Ik hoor je denken: ‘maar dit kost veel meer geld’. Dat klopt, maar een folder die slecht gelezen wordt en de boodschap niet goed communiceert is zonde van je media budget.


Witruimte en balans

Vaak worden teksten te dicht tegen elkaar gezet waardoor er een erg kleine marge rond de aanwezige elementen ontstaat. Dit oogt erg onrustig. Wanneer er bovenin een donker vlak wordt gebruikt, dan zul je onderin ook ergens een donker vlak terug moeten laten komen om de balans te bewaren. Kortom; een ontwerp moet - hoe gek het ook klinkt - kunnen ademen en in balans zijn.


Typografie en tekstopmaak

Een goed ontwerp kan staan of vallen met een bepaald lettertype. Het lettertype moet qua uitstraling passen bij de doelgroep, dienst of product. Ook de plaatsing van tekst kan een ontwerp versterken. gebruik korte, bondige regels want dit leest prettig. Werken met meerdere kolommen zorgt doorgaans ook voor betere leesbaarheid. En ook het gebruik van kopjes, quotes of uitgelichte stukjes tekst maken een ontwerp vaak spannender en meer uitnodigend.


Fotografie

De juiste foto kan een ontwerp extra versterken. Maar het tegenovergestelde is ook waar. Uiteraard moeten foto’s scherp zijn en het juiste kader hebben, maar ook niet onbelangrijk is dat de foto bij de tekst past. Foto en tekst dienen elkaar te versterken. Ook de kwaliteit van een foto wordt nog wel eens over het hoofd gezien. De juiste belichting doet vaak wonderen.


Kleurgebruik en vlakverdeling

Ook hier moet de juiste balans in gevonden worden. Kleuren moeten goed met elkaar contrasteren en niet gaan smetten zoals bijvoorbeeld groene tekst op een rood vlak. Ook de compositie van een ontwerp zorgt voor een betere samenhang van tekst, elementen en foto’s.

Heeft dit verhaal jou geprikkeld?

Neem contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek. Wij staan klaar om al jouw vragen te beantwoorden en je meer te vertellen over onze kennis en kunde.

Lees meer

Is jouw website klaar voor de European Accessibility Act 2025?

Is jouw website klaar voor de European Accessibility Act 2025?

Vanaf 2025 gelden strengere toegankelijkheidsregels. Ontdek wat dit betekent voor jouw website en hoe je eraan voldoet. Plan nu een toegankelijkheidsaudit.
QuickScan jouw website ontleed!

QuickScan jouw website ontleed!

Wil jij weten welke online kansen je laat liggen? Vraag onze gratis QuickScan aan!
Assen verbindt met oerbeleving en charme

Assen verbindt met oerbeleving en charme

De stadsmarketing van Assen is vernieuwd. In deze story praten we je bij over het ontstaan van het nieuwe logo en huisstijl die je nu overal in de stad ziet.
3 redenen waarom een Direct Mail Hot is

3 redenen waarom een Direct Mail Hot is

Een direct mailing sturen is nog altijd effectief. Echt! Wij geven een drietal redenen waarom.
Ontwerp een perfect logo in 5 stappen

Ontwerp een perfect logo in 5 stappen

Ben je op zoek naar een logo met betekenis? Zo gaat het ontwerpen van het perfecte logo in zijn werk.
Conceptontwikkeling

Van idee naar concept in 4 stappen

Hoe verander je een idee naar een concept? Haal het onderste uit de kan met deze 4 basisprincipes.