Case / Gemeente Assen

De hoofdstad met charme

 

De oerbeleving van Drenthe combineren met de charme van onze hoofdstad: het was een mooie uitdaging om een nieuw logo en een nieuwe huisstijl voor Assen te ontwerpen. Maar het is goed gelukt, al zeggen we het zelf.

/ Gemaakt door

Plateau: wijs op avontuur

We werken al geruime tijd met veel plezier samen met Plateau integrale kindcentra in de gemeente Assen. Plateau hanteert verschillende manieren van onderwijs en pedagogiek. Toch zijn alle kindcentra herkenbaar als onderdeel van Plateau. Ze zijn verbonden door een gedeelde missie, visie en gemeenschappelijke kernwaarden. Deze vormen de basis voor de identiteit en het profiel. Wij hebben de basis gelegd voor deze (visuele) identiteit door een herontwerp van alle logo’s en huisstijl van de 14 verschillende locaties.

Het logo

De vier figuurtjes die elkaar vasthouden vertellen het verhaal van samenwerking en verbonden zijn en symboliseren de kracht van samenwerking. De gestileerde bloemvorm symboliseert groei en ontwikkeling. De twee blije spelende kinderen voegen een energiek en speels element toe, dat het plezier van spelenderwijs leren benadrukt. In het logo zorgen de afgeronde vormen voor een toegankelijke, positieve en vriendelijke uitstraling. Zo komt alles samen in een beeldmerk dat zowel verbinding als ontwikkeling, vriendelijkheid en speelsheid uitdrukt.

Het verhaal van Plateau: herontwerp

Plateau heeft 14 kindcentra. Elk centrum had zijn eigen logo en identiteit. Tijd voor een nieuwe, herkenbare eenheid met ruimte voor ieders karakter. Voor het herontwerp hebben we een kleurrijk woordmerk ontworpen als basis. Onder het woordmerk hebben we de naam van elk kindcentrum uitgeschreven en voor elk kindcentrum elementen uit de 14 oude beeldmerken in gestileerde vorm in een gekleurde cirkel geplaatst. Zo creëerden we samenhang, eenheid en herkenbaarheid. Een nieuwe visuele identiteit met verwijzing naar hoe het ooit was. 

Het resultaat

Naast de 14 logo’s voor de verschillende kindcentra is er een overkoepelend logo ontworpen, met een herkenbaar, kleurrijk en opvallend beeldmerk. Dit logo wordt gebruikt voor algemene communicatieuitingen van Plateau. Resultaat is dat er verbinding is gelegd en er eenheid is gecreëerd tussen alle kindcentra. De slogan ‘Wijs op avontuur’ bedachten we daarbij. ‘Wijs’ verwijst naar een goede (leer)basis en ‘avontuur’ naar het leven en alles wat daarbij gaat horen.

Doorvoeren van de huisstijl

Voor de huisstijl ontwierpen we opvallende vormelementen, afgeleid van het overkoepelende logo en de 13 beeldmerken van de kindcentra. Een cirkel vormt de verbindende factor binnen de huisstijl en vind je terug in alle communicatieuitingen. Een cirkel oogt zacht, vriendelijk en benaderbaar en symboliseert volmaaktheid, oneindigheid en menselijkheid. Dat past goed bij Plateau. Als de communicatie gaat om een specifiek kindcentrum krijgt dit vormelement de kleur van het betreffende kindcentrum, dat zorgt voor herkenbaarheid en verbinding.

Mascotte Toto

Deze sympathieke chinchilla was oorspronkelijk bedoeld als raambekleding voor een van de kindcentra, maar kreeg een geheel eigen leven, naam en plaats in de huisstijl. Alle scholen wilden een eigen Toto, dus we tekenden voor alle kindcentra Toto’s, losjes gebaseerd op kenmerken uit de verschillende beeldmerken. Toto figureert in animaties, infographics en op een blinde muur op een schoolplein. Er is zelfs een Totopak gemaakt! Zo heeft Toto zich ontwikkeld als mascotte van Plateau. Toto kreeg tenslotte ook een vriendin, Pipa.

Strategisch beleidsplan 2025-2029

Voor het strategisch beleidsplan ontwikkelden we verschillende communicatiemiddelen. We herschreven en redigeerden de basistekst voor dit beleidsstuk. Daarnaast schreven we een korte en kernachtige versie en maakten er een kleurrijk, rijk geïllustreerd en overzichtelijk boekje van. Daarnaast tekenden we een infographic en tenslotte ontwikkelden we, samen met animator Sjoerd Visser, een animatie van het plan. Zo werd een beleidsstuk iets wat iedereen binnen Plateau begrijpt, voelt en deelt, van docent tot ouder, van leerling tot teamlid.

Klaar om jouw merk te laten spreken?

Laat ons meedenken over jouw visuele identiteit. Neem direct contact op of vul het formulier in, dan gaan we samen bouwen aan een sterk en herkenbaar merk.

Naam *
E-mailadres *
Telefoonnummer
Waarmee kunnen we je helpen? *
0 (Max. 500 Karakters)

Bekijk meer

Werk - Techniek Route Op Maat

TOM Techniek Route Op Maat

Dé flexibele opleiding voor de (Allround) Operationeel Technicus
Werk - TT City Run

TT City Run

Rennend van het circuit naar de stad
Werk - Zorgboerderij Mikkelhorst

Mikkelhorst

Een prachtige plek om te werken, spelen en te ontmoeten
Werk - Wolfsbos

Wolfsbos

Vijf schoollocaties op één terrein
Werk - Stadsmarketing voor de hoofdstad met charme

Stadsmarketing Assen

Stadsmarketing voor de hoofdstad met charme
Werk - Duurzaamheidscentrum

Duurzaamheidscentrum

Een speelveld voor kinderen van acht tot achtentachtig